فرماندار اردستان: رشد جمعیت در اردستان از میانگین کشور بالاتر است

فرماندار اردستان: رشد جمعیت در اردستان از میانگین کشور بالاتر است

فرماندار اردستان گفت: رشد جمعیت شهرستان اردستان در سال ۹۹ حدود ۷۲ صدم درصد بوده که از متوسط استان و کشور بیشتر است.

حمیدرضا تأملی در کارگروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان، اظهار کرد: آمار نرخ جمعیت در کشور و بسیاری از نقاط جهان بیانگر این است که با یک بحران و معضل بین‌المللی کاهش جمعیت روبرو هستیم.

وی افزود: وضعیت کاهش رشد جمعیت و کهولت سن در دنیا به یک معضل تبدیل شده است و کشور ما نیز به سمت سالخوردگی پیش می‌رود. تمایل نداشتن خانواده‌ها به داشتن فرزند در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت با نرخ سازمان جهانی فاصله دارد که نشان می‌دهد این موضوع یک بحث پیچیده است.

فرماندار اردستان با بیان اینکه گاهی در اذهان عمومی جامعه و جمع‌هایی که جوانان و زوج‌های جوان حضور دارند شنیده می‌شود که موضوع اقتصاد یکی از دلایل اصلی تمایل نداشتن به فرزندآوری است، گفت: نمی‌توانیم تنها عامل اصلی کاهش نرخ جمعیت را موضوعات اقتصادی بیان کنیم، زیرا کاهش جمعیت در کشورهای پیشرفته که مشکل اقتصادی هم ندارند مشاهده می‌شود.

تأملی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت نیازمند صرف زمان، برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگ‌سازی است، گفت: موضوع فرهنگ در به وجود آمدن پدیده کاهش جمعیت و ازدواج بی‌تأثیر نیست، زیرا امروز در بین زوج‌های تحصیل کرده نیز با پدیده تأخیر در امر ازدواج و عدم تمایل به فرزندآوری و بارداری‌های مجدد مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باید برنامه تمام دستگاه‌ها به سمت افزایش فرهنگ در بین خانواده‌ها برای ایجاد فرزندآوری حرکت کند، تصریح کرد: هنوز دستگاه‌های مختلف شهرستان برداشت دقیقی از بحران کاهش جمعیت ندارند در حالی که موضوع کاهش جمعیت مختص یک دستگاه خاص نیست و همه سازمان‌های مربوط تحت تأثیر این موضوع هستند.

فرماندار اردستان با اشاره به اینکه سن ازدواج در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اردستان بین خانم‌ها به ۲۳ سال و در بین آقایان به ۲۷ سال کاهش پیداکرده است، گفت: نرخ ازدواج در شهرستان اردستان بین سال‌های ۹۷ تا ۹۹ همانند بسیاری از شهرستان‌های استان از ۸.۸ به نرخ ۴.۵ درصد رسیده که روند کاهشی داشته است.

تأملی افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که در چند سال گذشته انجام شده خوشبختانه رشد جمعیت اردستان در سال ۹۹ حدود ۷۲ صدم درصد بوده که از متوسط استان و کشور بیشتر است که نشان می‌دهد ظرفیت اقتصادی شهرستان در جایگاهی قرار گرفته که افراد غیرساکن توانستند امکان سکونت و حضور در اردستان را پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با توجه به زیرساخت‌های خوب اقتصادی که در چندساله گذشته شهرستان ایجاد شده و وضعیت را بهتر کرده در جهت بهره‌مندی مردم خود منطقه که از شهرستان مهاجرت کردند استفاده شود.

فرماندار اردستان گفت: در حوزه‌های بهداشت، مسکن، اشتغال و اقتصادی شهرستان اقدامات خوبی را انجام دادیم که نتیجه آن رشد جمعیت اردستان بوده است ولی در موضوع فرهنگی هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته که لازم است یک کمیته فرهنگی ویژه کارگروه قانون افزایش و جوانی جمعیت ایجاد شود.

تأملی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود موضوع بحران جمعیت در کارگروه فرهنگ عمومی شهرستان مطرح شود تا از ظرفیت‌های اقشار مختلف جامعه در جهت بهبود وضعیت رشد جمعیت استفاده کنیم.

برچسب ها :
مطالب مشابه

کارخانه طلای کوه دُم زواره آماده بهره‌برداری شد

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

دیدار صمیمی شاعران شهرستان با فرماندار اردستان

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

برای اولین بار نشست صمیمی فرماندار با پیشکسوتان فرمانداری اردستان

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

عید سعید فطر بر تمامی شیعیان تبریک و تهنیت باد

۲۵ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − پنج =