تبعات خشکسالی در اردستان

  فرماندار اردستان با اشاره به کاهش قابل توجه باران در ۱۰ سال گذشته، از درگیرشدن ۵۶ درصد مساحت این شهرستان با خشکسالی شدید خبر داد و گفت: یکی از مسایلی که در دوران خشکسالی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد برداشت زیاد آب از سفره های زیرزمینی است. حمیدرضا تاملی افزود: یکی از حادثه‌هایی که براثر برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی […]

 

فرماندار اردستان با اشاره به کاهش قابل توجه باران در ۱۰ سال گذشته، از درگیرشدن ۵۶ درصد مساحت این شهرستان با خشکسالی شدید خبر داد و گفت: یکی از مسایلی که در دوران خشکسالی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد برداشت زیاد آب از سفره های زیرزمینی است.

حمیدرضا تاملی افزود: یکی از حادثه‌هایی که براثر برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد فرونشست‌های زمین است که با توجه به نزدیکی دشت‌ها به روستاها و شهرها، تهدیدی جدی برای ساختمان‌ها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن اردستان در بخش شمالی منطقه کویری که در آن به طور عمده کشاورزی انجام می‌شود، متخصصان مربوطه باید هر چه سریعتر نسبت به جلوگیری از وضعیت موجود اقدام کنند.

فرماندار اردستان اظهار داشت: کار گروه ملی سازگاری با کم آبی کشور در اسفند سال گذشته برنامه مربوط به مقوله کم آبی استان اصفهان را مصوب و به استان ابلاغ کرد.

وی بابیان اینکه این برنامه در ۲ مرحله پیش بینی شده است، اضافه کرد: مرحله نخست آن‌ از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تا ۱۴۰۴ ادامه دارد و مرحله دوم تا سال ۱۴۱۰ ادامه خواهد داشت که با اجرای این برنامه‌ها وضعیت بحرانی محدوده مطالعاتی اردستان باید به شرایط پایدار برسد و از وضعیت بحرانی خارج شود.

تاملی ادامه داد: در این برنامه ۴۱ محدوده در استان اصفهان مشخص شده که‌ یکی از آن‌ها دشت اردستان است که در قالب این ۲ برنامه مقدار متر مکعب آبی که باید صرفه‌جویی شود مشخص شده است.

به گفته وی، در بین این محدودیت‌ها اردستان پس از نجف آباد و گلپایگان رتبه سوم را به خود اختصاص داده و بیشترین صرفه جویی در مصرف آب را باید داشته باشد تا دشت آن به تعادل برسد.

وی مقدار صرفه جویی را در مرحله نخست طی پنج سال افزون بر ۴۱ و ۹۷ صدم میلیون متر مکعب و مرحله دوم را ۲۷ و ۴۳ صدم میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: اداره منابع آب باید به جد پیگیر اجرایی شدن این موضوع باشد و اداره‌های آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها راه‌های صرفه‌جویی را با همکاری اداره منابع آب مشخص کنند.

فرماندار اردستان با بیان اینکه ۹۵ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تاکید کرد: با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت باید مصرف آب کاهش یابد، بحث آبخیزداری در منابع طبیعی پیگیری و اجرا شود و سهم آب صنعت که اکنون ۲ درصد است افزایش یابد تا شهرستان از جمعیت تخلیه نشود و فعالیت سرمایه‌گذاران در پیچ و خم اداری معطل نماند

 

برچسب ها :
مطالب مشابه

کارخانه طلای کوه دُم زواره آماده بهره‌برداری شد

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

دیدار صمیمی شاعران شهرستان با فرماندار اردستان

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

برای اولین بار نشست صمیمی فرماندار با پیشکسوتان فرمانداری اردستان

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

عید سعید فطر بر تمامی شیعیان تبریک و تهنیت باد

۲۵ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =